Bli med i vår stamkundeklubb

Book service – Artikler, tips og guider
Møkkete og utslitt drivverk, krankområde

5 tegn på at drivverket på sykkelen er utslitt!

Kjenner du symptomer er du mest sannsynlig allerede syk. Slik er det også med sykkelen din! 

Når vi snakker om “drivverk” tenker vi på kjede og tannhjul på en sykkel. Drivverket er på mange måter hjertet av sykkelen din, og er helt sentralt for at den skal gå fremover. 

Her tar vi en gjennomgang av typiske tegn på at drivverket ditt er i ferd med å modent for bytte, og på slutten av artikkelen gir vi deg også noen tips til hvordan du kan forlenge levetiden på drivverket.

1. Haitenner!

Ser tennene på tannhjulene ut som spisse haitenner? Ja, da er det kjedet som har slipt det til etter alle kunstens regler. Skitt, sand, gjørme er effektive slipemidler.

helt utslitt pulleyhjul på bakgir "haitenner"
HAISOMMER: Haitenner er alltid et skremmende syn – uansett om det er på badeferie eller på sykkelen din!

2. Det glipper når du tråkker

Når du cruiser av gårde med lite kraft i pedalene, er at bare fryd og gammen. Men når du skal tråkke til for å rekke det grønne lyset slipper kjedet med et smell! Et sekund senere finner du deg selv sittende på ramma med begge beina i bakken. Ikke særlig stas!

3. Folk hører at du kommer syklende

En stille sykkel er en velfungerende sykkel. Et pipende og gnissende kjede er resultat av lite smøring. Smøring gir mindre friksjon, noe som gjør at drivverket varer lengre!

4. Alt er brunt

Dette er et kjent fenomen, spesielt blant vintersyklister. Salt spruter opp fra forhjulet og dusjer drivverket. Da starter rustangrepet. Man kan ofte redde seg inn med vask og smøring, men går det for langt er skaden skjedd og det er på tide å bytte både kjede og tannhjul.

Rustent sykkelkjede
RUSTANGREP: Rusten angriper når det er vått, og klamrer seg fast til byttet sitt hvis du ikke gjør noe med saken umiddelbart.

5. Kjedet ryker

Tråkket du til og så plutselig er det ingen motstand? Da kan du bare tre av sykkelen og rusle 20 meter tilbake så finner du kjedet ditt pent dandert utover asfalten.

Jada, det kan hende kjedet ryker fordi du tråkker mange watt, men det er mer sannsynlig at kjedet ryker fordi det er utslitt.

Hvordan forlenge drivverkets levetid?

Skal drivverket vare så lenge som mulig er godt og hyppig vedlikehold helt avgjørende. Her er noen tips til hva du bør gjøre:

Vask ofte

Alt av urenheter sliter på kjede og tannhjul. Du bør derfor gjøre det du kan for å vaske sykkelen så fort den blir skitten. Varmt vann og såpe gjør jobben. Om skitten ikke blir borte kan du bruke avfetting og en børste for å få alt skinnende rent.

vedlikeholdspakke fra Motorex
SKINNENDE RENT: Invester i skikkelig rengjøringsutstyr som du bruker ofte – så varer sykkelen din lenger.

Smør kjedet ofte

Smør etter hver tur og etter hver vask. Ikke overdriv med mengden olje. Et tynt lag holder. Bruk olje etter værforhold. Tjukk olje er forbeholdt øs pøs regnværm, mens tynn olje alltid er best når det er oppholdsvær. Et kjede som er “sort” er faktisk ikke bra, og betyr at oljen har trukket til seg mye skitt. Dette er typisk veistøv, salt og lignende, som vil fungere som et slipeverk for drivverket ditt. Et kjede skal faktisk helst være metallfarget, og ikke sort;)

Bytt kjede i tide

Et veldig slitt kjede kan begynne å slipe haitenner av tennene på tannhjulene dine. Dette skjer når kjede strekker seg, og begynner å slite utenfor “dalene” mellom tennene på kassett/drev/pulleyhjul. Når det går så langt at tennene blir veldig spisse, må du gjerne bytte både kjede og kassett  for å få en velfungerende sykkel igjen. Med en er kjedestrekkmåler kan du måle deg frem til kjedeslitasje og bytte før kjede strekker seg for mye. En kjedemåler en billig investering som kan spare deg for en del penger, plunder og heft gjennom sykkelens levetid. 

måling av kjedeslitasje med kjedemåler

BILLIG FORSIKRING: En kjedestrekkmåler koster lite, men kan spare deg for mye penger fordi du kan bytte kassett og kranktannhjul sjeldnere.

På 11/12-delte drivverk bør du bytte når kjedet har strukket seg 0,5%, mens på 9/10-delte drivverk eller færre, kan du la kjedet strekke seg 0,75% – hvor langt kjedet har strukket seg måler du altså med en kjedestrekkmåler. Er kjede slitt utover anbefalt vil det ofte være nødvendig å bytte både kassett og kjede samtidig.

Kjede som strekker seg mye vil starte å slite veldig på kassett og drev, som gjør at om du setter på et nytt kjede, vil det uansett glippe. Derfor kan det noen ganger lønne seg å fortsette å bruke kjede og drivver videre (så fremt det girer bra og uten glipp under belastning) frem til det begynner å glippe eller gire dårlig. Da må både kjede, kassett og mulig krankdrev byttes i samme omgang. 

Krankdrev holder som regel lenger enn kassetten bak, da man har flere og gjerne større tenner som slites tregere enn kassetten. Man kan gjerne oppleve å bytte kjede/kassett opptil 2-3 ganger før en må bytte drev. Dette kommer veldig an på hvor flink en er til å vaske og holde drivverket rent for smuss, og godt og riktig smurt.

LES OGSÅ: Slik bytter du kjede

Fortsett og les andre artikler