Bli med i vår stamkundeklubb

Book service – Artikler, tips og guider
Illustrasjon av fremgangsmåte for sikkerhetsjekk av sykkel

M-sjekken: Ta en sikkerhetssjekk av din sykkel!

Når man skal sjekke noe, så er det ofte vanskelig å huske alt. Derfor har noen smarte folk kommet opp med M-sjekken. 

Hvorfor “M”? Jo, trekker du en linje fra hjulet foran, opp til stemmet, ned til kranken, opp til setet og ned til bakhjulet igjen dannes det en “M”. Følg “M”`en så er det større sjanse for at du husker å sjekke alle komponentene!

Det er lurt å ta sikkerhetssjekken ofte – gjerne hver gang du skal på sykkeltur. M-sjekken kan virke omfattende med mange punkter, men når du har øvd inn rutinen så gjør du det på 1-2 minutter. Tidsinvesteringen er definitivt en liten pris å betale for å unnslippe en ulykke eller mekanisk havari langt hjemmefra!

Sikkerhetssjekk av hjul og bremser

  • Sjekk at hjulene sitter fast i gaffelen
    • Om sykkelen har hurtigkoblinger – sjekk at spaken er strammet
    • Om sykkelen har gjennomgånde aksling – sjekk at den er på plass i henhold til produsentens anvisninger
  • Sjekk at navet er i orden ved å rugge hjulet sideveis. Slark her indikerer at navet er ødelagt.
  • Sjekk at det er passe med luft i dekkene. Hvor mye luft du skal ha i dekkene avhenger av hvilken type sykkel du har. 
  • Sjekk at dekkene ikke har noen kutt, skader eller gjenstander stukket inn.
  • Trykk inn bremsehendlene hver for seg og dytt sykkelen fremover. Se til at hjulene låser seg og at bremsehendlene ikke går helt inn til styret. Hvis du kan trykke bremsene helt inn, må de luftes. Om du ser at klossene er nedslitt eller du hører skrapelyd må du bytte bremseklosser.
  • Sjekk at bremseskivene er sitter fast
  • Sjekk at bremsekalipperne sitter fast

sjekke sykkehjul
HJULSJEKK: Rajeev Rai hos Bike Fixx på Filipstad i Oslo sjekker at hjulet sitter fast ved å ta tak i styret med den ene hånda og rugge hjulet frem og tilbake med den andre. Er det slark i hjulet er det farlig å sykle på.

Sikkerhetssjekk av cockpit

  • Sjekk for slark i styrelager – Hold èn hånd mellom styrelager og ramme. Hold inne frambremsen og rugg sykkelen frem og tilbake. Er det bevegelse mellom styrelager og ramme. Da må du stramme lageret.
  • Sjekk at styrefremspringet sitter fast – Still deg foran sykkelen med forhjulet mellom beina. Prøv å sving styret mens du holder fast hjulet med beina.
  • Sjekk at styret sitter fast i styrefremspringet – Ta godt tak i styret og prøv å vri det som om du skulle gitt gass på en motorsykkel.
  • Sjekk at endepluggen i styret er på plass – En skarp ende på styret kan potensielt skade deg selv eller andre. Styreplugg reduserer risikoen betydelig.


SLARK I STYRELAGER?: Alle som sykler en del vil oppleve slark i styrelageret etterhvert. Slark her er ikke bare irriterende, men det ødelegger på sikt lagrene og kan gjøre styringen uforutsigbar. Hold hånda rundt styrelageret og en hånd på frambremsen. Rugg frem og tilbake – så vil du kjenne om det er slark i styrelageret.

Sikkerhetssjekk av ramme

  • Se over rammen og sjekk at den ikke har noen form for sprekker eller bulker. Har du metallramme er sveisesømmene spesielt utsatt.
  • Om du har fulldemper, sjekk at det ikke er slark i demperopphenget. Dette sjekker du ved å løfte sykkelen fra bakken eller rugge bakhjulet sideveis. Er det slark så er det sannsynligvis slitte lagre på gang, eller bolter som må strammes.

Sikkerhetssjekk av krank og pedaler

  • Snurr kranken bakover og sjekk at den snurrer lett og fritt. 
  • Ta tak i pedalarmene og rugg kranken frem og tilbake sideveis. Hvis det er slark her kan det hende du må stramme krankbolten eller bytte kranklager.
  • Sjekk pedalene ved å snurre dem rundt – går det tregt må de enten smøres opp eller bytte lager.
  • Ta tak i pedalkroppen og rugg frem og tilbake for å sjekke at de sitter fast i akslingen

sjekke krank
MEIN KRANK IST KRANK?: Kranklager slites og da vil det kanskje komme slark og/eller lyder. 

Sikkerhetssjekk av sete og setepinne

  • Sjekk at sete og setepinne sitter fast ved å ta tak foran og bak på side og prøve å dreie det.
  • Om du har heve-senkepinne kan du sjekke at den går opp og ned som den skal

Sikkerhetssjekk av bakhjul og drivverk

  • Rugg på kassetten og sjekk at det ikke er sideveis slark
  • Sjekk at bakgiret sitter fast
  • Sjekk at bakgiret er rett – dette ser du lettest ved å se rett på giret bakfra. Girarmen skal peke rett ned
  • Sjekk ellers bakhjulet og bakbrems på samme vis som beskrevet i starten av denne sjekklisten

bike fixx filipstad
VI HJELPER DEG: Om M-sjekken skulle avsløre at ikke alt er på stell kan du stikke innom Rajeev på Bike Fixx Filipstad eller en av de andre verkstedene til Bike Fixx – så skal vi sørge for å få sykkelen i topp stand! Du kan se hvor vi holder til og booke time her!

Fortsett og les andre artikler