Slik bytter du bremseklosser på sykkelen din (skivebrems)

Har du sykkel med skivebremser og merker at det er på tide å bytte bremseklosser? Her forklarer vi hvordan du gjør jobben selv!

Bytte av bremseklosser er noe de fleste kan klare selv med litt pågangsmot. Når du har gjort det noen ganger, er det gjort på noen få minutter. Prosessen er ganske lik på de fleste skivebremser, men noen variasjoner kan det være i hvordan klossene er festet.

Når er det på tide å bytte bremseklosser på sykkelen?

En bremsekloss består av to komponenter; Selve bremsebelegget og metallplaten som ligger mot kalipperen. Bremsebelegget er det som ligger inntil bremseskiven når du bremser, og det er dette belegget som slites ned. Du kan visuelt se fra over- eller undersiden om det er lite belegg igjen. Når du ser at det er lite bremsebelegg, er det på tide å bytte!

Om du hører metalliske lyder når du bremser, er bremsebelegget slitt helt ned slitt at det er metallplaten som treffer bremseskiven. Da må du bytte klosser umiddelbart. Fortsatt bruk vil føre til redusert bremsekraft og skade på bremseskiven.

slitte bremseklosser
SLITT: Bremseklossen til venstre er slitt helt ned til metallet og skulle vært byttet for lenge siden. Bremseklossen i midten nærmer seg metallet og bør byttes om ikke lenge. Helt til høyre i bildet ligger en helt ny bremsekloss.

Hva trenger du av verktøy?

  • Knipetang, unbrako eller torx-trekker
  • En dekkspak i plast

 

Slik går du frem for å bytte bremseklosser

  1. Fjern hjulet fra sykkelen.
    ta av sykkehjul

  2. Fjern låsepinnen som bremseklossene er festet i. Dette kan være en skrue du løsner med unbrako eller torx-trekker. I mange tilfeller kan det også være en tynn stålpinne som er bøyd i enden. Om det er sistnevnte bøyer du pinnen rett med en tang og trekker ut pinnen:
  3. Fisk ut bremseklossene og fjæra. Fjæra er en tynn stålsak som er plassert rundt bremseklossene. Bremseklosser og fjær trekkes som regel ut nedensfra, men i noen tilfeller kan de også tas ut ovenfra.

  4. Når klossene er ute tar du dekkspaken og dytter stemplene i kalipperen fra hverandre. Da blir det enklere å sette inn de nye bremseklossene.
  5. Installere nye bremseklosser og fjær: Legg klossene med bremsebelegget mot hverandre og fjæra i mellom. Hullet på fjæra skal matche hullene på toppen av bremseklossene.fjør og bremseklosser

  6. Før inn bremseklosser og fjær sammen. Putt de inn samme sted som du tok de gamle ut.

  7. Sett inn igjen låsepinnen og fest den enten ved å skru den fast eller bøye enden med en tang.

  8. Sett hjulet på plass igjen.

  9. Snurr hjulet rundt og sjekk at det løper fritt uten at bremseklossene subber mot bremseskiven.

Har du flaks, er det ingen subb i det hele tatt. Men ofte er ikke det tilfelle. Da må du justere bremsene:

Slik justerer du skivebremser på sykkel

  1. Løsne de to skruene som fester kaliperen til ramma eller gaffelen.  Du skal ikke løsne skruene mer enn at kaliperen sitter litt løst – du skal altså ikke skru skruene helt ut.
  2. Nå trykker du bremsen inn mens kaliperen fortsatt sitter løst.
  3. Mens du holder bremsen inne med den ene hånden, skrur du fast skruene til kalipperen igjen med den andre hånden. 

Nå er bremseklossene forhåpentligvis sentrert i forhold til skiva, og du skal være kvitt subbingen.

Fortsatt ikke kvitt subbing på bremseskivene? Prøv disse triksene:

  1. Løsne kaliperen igjen og bruke øynene for å se hvor kaliperen skal være plassert i forhold til skiva. Det skal være bittelitt rom på hver side av skiva. Skru igjen skruene.
  2. Sykle og foreta noen kraftige nedbremsinger. Dette kan løse problemet om det er lite subbing.
  3. Sjekk om selve skiva er skeiv. Om du har kast i skiva må denne rettes opp eller byttes ut.