Det er mange fordeler med å sette opp sykkelen med dekk uten slange. I denne artikkelen viser vi deg hvordan du gjør det selv!
Omtrent alle nyere terrengsykler lar seg sette opp uten slange (tubeless) i dekkene. De siste årene har det også blitt mer vanlig på gravel-sykler og landeveissykler. Likevel er det mange som sykler rundt med slange i dekk som kunne vært satt opp slangeløst.
Noen vet kanskje ikke at muligheten til å kjøre slangeløst finnes, mens andre vegrer seg litt for å gå løs på jobben. Vi kan ihvertfall love deg at det er verdt å lære seg å sette opp sykkelen slangeløst – så her skal vi forklare hvordan du gjør det!
Fordeler og ulemper ved å sykle slangeløst
👍 Punkteringssikkerhet – mange punkteringer skyldes at slangen kommer i klem. Kjører man med såkalt “guffe” i slangeløse dekk, kan også guffa tette små punkteringer.
👍 Vektbesparelse – du sparer vekta av slangen
👍 Bedre grep – Du kan sykle med lavere trykk i dekkene. Fravær av slange gjør også dekket mer fleksibelt slik at det griper bedre.
👍 Bedre rulleegenskaper – Når dekket treffer underlaget er det mindre motstand som følge av deformasjon, dermed triller sykkelen bedre
👎 Kan være vanskelig å sette opp – spesielt om det er dårlig match mellom dekk og felg.
👎 Mer klin når du først punkterer pga guffa inne i dekket
👎 Fungerer ikke med alle typer dekk- og felg kombinasjoner
LES OGSÅ: Slik fikser du et punktert sykkeldekk
Hva trenger du for å sette opp dekk slangeløst?
- Dekk som er laget for å settes opp slangeløst (tubeless ready)
- Felg som er laget for å settes opp slangeløst
- Om felgen har eikehull, må du ha felgteip som tetter eikehullene
- Ventil for slangeløst oppsett
- Tetningsvæske
- Kompressor eller pumpe som kan skyte mye luft inn i dekket
Slik gjør du det
- Om det er eikehull i felgen, legg på felgteip rundt hele felgen.
TEIPING: Felgteipen legges i felgbunnen i hele felgens omkrets. -Pass på at teipen ligger stramt på slik at det ikke siver ut luft når du fyller dekket med luft, tipser Simen hos Bike Fixx på Lysaker.
2. Lag hull til ventilen med syl eller stjernetrekker som du har varmet opp med varmepistol. Sistnevnte gir best resultat uten rufsete kanter.
HØL: Hull til ventilen må man ha. Her har Simen varmet opp en skrutrekker med varmepistol. Med denne smelter han hull i felgteipen.
3. Sett i ventilen. Stram mutteren godt slik at det ikke kan lekke luft mellom ventilen og felgen.
VENTIL: Ventilen skal inn i hullet du nettopp lagde. Pass på å skru til mutteren skikkelig slik at gummipakningen nederst på ventilen blir helt lufttett.4. Sett på dekket. La ene siden av dekket være åpen.
5. La hjulet stå vertikalt med ventilen på toppen av hjulet. Fyll dekket med passe mengde tetningsvæske. Det står på flasken hva som er passe mengde.
PÅFYLL: Tetningsvæske, også kjent som “guffe”, bidrar til å holde på luften. Simen foretrekker å fylle rett i dekket, men det går også an å fylle væske gjennom ventilen om man skrur ut ventilkjernen først. Tips* Se steg 7 for dekk som ikke popper på plass.
6. Sett resten av dekket på plass i felgen
DEKKOPERASJON: Når du skal sette på dekket er det lurt å bruke begge hendene og jobbe seg rundt. Bruk gjerne dekkspaker på slutten om dekket er litt stramt.7. Fyll på med luft. Pass på at dekket “popper” i felgen og at dekket ligger jevnt langs felgkanten hele veien rundt. Når du gjør dette er det størst sjans for å lykkes om man har tilgang på luftkompressor eller gulvpumpe med reservoir som kan “skyte” mye luft inn i dekket på et sekund eller to.
*Tips: Noen ganger kan det lønne seg å sette på dekket før du fyller opp med tettningsguffe, og poppe det på plass. Fjern gjerne ventilkjernen fra ventilen for å øke luftgjennomstrømning fra pumpen. Vil ikke dekket poppe skikkelig, kan man bruke en vanlig slange, og pumpe opp dekket slik at begge sider popper på, og så bruke dekkspak for å fjerne kun den ene siden av dekket og fortsette med guffe.
FORNØYD MED KOMPRESSOR: Det er viktig at dekkanten setter seg godt langs felgkanten for at du ikke skal få lekkasjer. Skal du lykkes med det må du få mye luft inn i dekket fort slik at dekket “popper”. Du vil høre at dekket kommer på plass. Er du usikker kan du snurre på hjulet, er dekket helt jevnt uten humper/ujevnheter, så er det et tegn på at dekket sitter skikkelig på felgen.
8. Rist og rotèr hjulet slik at væsken fordeler seg jevnt i hele dekket.
9. Montèr hjulet på sykkelen. God tur!