Mange slutter å sykle når vinteren melder sin ankomst. Men slik trenger det ikke være. Her gir vi deg noen tips til hvordan du håndterer is og snø under sykkeldekkene!
Det å utvide sykkelsesongen til å vare gjennom hele vinteren har mange fordeler; man kan fortsatt komme seg rundt på en rimelig måte, man holder sykkelformen ved like, det er karakterbyggende, og ikke minst – du får massevis av kudos fra venner, familie, kolleger og Strava-følgere!
Her er noen råd til hva du bør gjøre og tenke på når du sykler på snø og is!
1. Invester i piggdekk til sykkelen
Piggdekk er en effektiv investering for å forbedre grepet på snø og is. Et nytt piggdekk med skarpe pigger sitter overraskende godt på snø og is og gjør at du kan både bremse og svinge på en trygg måte. Piggdekk får du i alle slags dimensjoner og bredder. Du får piggdekk til nesten alle typer sykler, bortsett fra en del racersykler. Når du skal kjøpe piggdekk – kjøp en type med flest mulig pigger, og pass på at det er pigger både på midten av dekket og på sidene. Kjøpe du piggdekk uten pigger i midten på rullebanen, vil du få lite grep når du bremser. Og om det er sparsomt med pigger på sideknastene blir det vanskelig å få grep i sving.
LES OGSÅ: Bike Fixx anbefaler: Piggdekk-favoritter for pendlere og stisyklister
2. Vurdèr føret
På vinteren er det veldig mye forskjellig føre, og det kan endre seg dramatisk fra dag til dag.
Det skumleste føret er når det har kommet nysnø oppå blank is. Da ser du ikke hvor det kan være glatt og er du uheldig så klarer ikke piggene trenge gjennom snølaget og få feste på isen.
Blank is er ofte greit å forholde seg til. Da ser du at det er glatt og kan avpasse farten etter forholdene. Det samme gjelder hardpakket snø. På hardpakket snø har du ofte ekstremt godt grep med piggdekk.
Om det er bar asfalt skal du også være litt forsiktig med piggdekk. Piggdekk har ikke like godt grep på asfalten som et vanlig dekk, og man må derfor ferdes med noe varsomhet.
3. Ha en god grunnposisjon på sykkelen
En god grunnposisjon gjør at du har bevegelsesrom til å takle de utfordringene som kan komme med glatt føre. Senk overkropp og skuldre, sørg for god bøy i albuene, ha bøy i knærne og senk hælene litt. Sitt midt på sykkelen og tenk at du skal ha omtrent like mye vekt på begge hjulene.
Sørg for å ha blikket langt frem for å kunne forutse og planlegge for hva som kommer.
INNTA GRUNNPOSISJON: På glatta er det spesielt viktig å være løs og ledig på sykkelen.
4. Bremsing på glatt føre
Når det er glatt, må man være varsom med bremsene. Har du gode bremser holder det å bruke èn eller to fingre på bremsehendlene. Unngå at hjulene låser seg under oppbremsing, da vil man bare skli og miste kontroll
Bruk begge bremsene samtidig, da får du best bremseeffekt.
5. Slik svinger du på glatta
Her handler det mye om å avpasse farten etter forholdene. Om du allerede har en god grunnposisjon på sykkelen, kan du lene sykkelen forsiktig inn i svingen samtidig som du har grep. Nesten uansett hvor gode piggdekk du har, så vil de slippe tidligere enn et vanlig dekk på tørr asfalt. Her er det øvelse og det å finne ut hvor grensen for hvor det slipper for akkurat ditt dekk går.
6. Les terrenget
Jo glattere det er, jo viktigere er det å lese terrenget. Som nevnt, er det smart å se et stykke fremover. Kommer det for eksempel en bratt kneik foran deg, så lønner det seg å ta fart på flata og ha god fart inn i bakken for å komme opp. Skal du begynne å trå til midt i en bratt bakke, er det fort gjort å begynne å spinne.
Pass på å sykle med fallretningen. Sykler du på skrå over issvuller vil færre pigger ha kontakt med underlaget, og risikoen for å skli øker. Treffer du rett på hindringene setter du flere pigger i arbeid, og grepet blir desto bedre.
Lykke til med vintersyklingen!